Khamis, 25 Jun 2009

Puding Marble..


Spider web again..hehe..tgh duduk2 melayan ST & Asma aku 2,terase nk mkn sesuatu plak..tengah cuaca panas2 ni dpt mkn bende yg sejuk2 ni sedap gak kn.sooo,tercetuslh idea nk wat puding ni.tapi x ni aku wat xletak roti..puding biase je..sekejap je buatnye..lum sempat sejukkn si Asma dh minta sudu nk mkn dh..layan ajelh kn..resepi dr k.hana jepun 2.dh 2 x aku wat puding ni..ST aku suke bebeno mknnye..potong je abis,potong je abis..sukenyee aku..


ni ade sepotong ni,sape2 nk amiklh ye..jgn malu2..hehe

resepi ni aku CP dr rmh k.hana..mintak halal ye kak..tqvm 4 de resepi..nyam nyam

Bahan-bahan

  • 13g agar2 powder
  • 675 ml air
  • 225 g gula
  • 65 g butter
  • 4 biji telur size M
  • 1/2 tin susu cair@susu segar
  • 1 tablespoon custard powder
  • 1 teaspoon vanilla essence
  • 1 sudu serbuk coklat
  • pewarna kuning - optional

Cara-cara

  • satukan air,gula dan juga serbuk agar2. panaskan atas api hingga mendidih. kecilkan api. masukkan butter. kacau hingga butter cair.
  • dalam bekas lain, pukul telur dan esen,masukkan susu,tepung kastad. gaul sebati.
  • masukkan adunan telur ke dalam periuk agar2 tadi sambil dkacau. jgn sampai berketul2.
  • bila dah mendidih@plupp plupp (betul ke istilah nih! hehehe) matikan api. kemudian tapis.
  • bahagi 2. satu adunan warnakan kuning. satu lagik masukkan serbuk coklat dan gaul rata.
  • tuang dalam bekas sesenduk demi sesenduk secara berselang seli hingga habis.
  • lorekkan. siap! simpan dalam peti sejuk! enak makan sejuk2......

1 ulasan:

  1. lawa la puding che are . hr tu ader wat gak.. awat synyer xcantik..che are buat la step by step nk tengok

    BalasPadam

Related Posts with Thumbnails