Sabtu, 20 Jun 2009

Kek Span Pandan...

Hari ni kite cite bab yg dh lepas lh.haa,kek span pandan ni.dh 3 x aku wat.smuenye success..first time wat utk besday mak aku.tapi xsmpt nk deko ape2 pn.bawa blik kg mcm 2 je..kembang kuncup aku kene puji mase famili aku mkn kek ni.ST aku pn puji ooo..sronok sgt,semangat nk wat lg pn berkobar2..aku cilok resepi ni dr sweet4ever@myresipi.com.. sedap kek ni.lembut &gebus..ape2 pn,skrg ni time aku relex dr wat kek2 ni sbb mixer aku still rosak.xlarat dn nk pukul2 gune tangan ni..kalo dh terdesak mcm hari 2,konolh gak den mukul nye..hehe.jom jamu mate ngan kek aku ni ye..resepinye aku dh CP kt bawah nu..mintak halal ye tuan punye resepi...jom layannn...



Di saat pembakaran..membukit 2.loyang aku kecik kot..


Setelah tamat tempoh pembakaran & telah berada didalam suhu dapo ku...

tengok rupe luarnye jelh ye..kek nilh yg aku bawa blk kg.utk my lovely mother..



Bahan-bahan ( 1 biji kek )
  • Tepong super fine - 150 gram
  • gula kastor - 150 gram
  • telor - 5 biji telor A
  • ovalette - 15ML - bersamaan 1 sudu besar
  • air daun pandan - 80ML
  • minyak / mentega cair -80ML
  • pes pandan - 5ML/ 1sudu teh
  • serbuk penaik - 5ML/1 sudu teh
  • sedikit pewarna hijau

Cara-cara

  • satukan gula, ovalette, tepong, serbuk penaik dan telor dalam mangkuk adunan. pukul hingga pekat dan gebu selama 5 minit dengan kelajuan tinggi.( tapi nie terletak kepada kalajuan pengadun)
  • perlahankan kelajuan dan masukkan air daun pandan, pes pandan dan sedikit pewarna hijau...pukul lagi dengan kelajuan tinggi selama minit atau sehingga aduan kek benar2 ringan.
    tuangkan minyak/ mentega cair kedalam adunan dan gaul dengan senduk sehingga sebati.
  • sediakan tin pembakar bulat atau 4segi ukuran 8icni, griskan dasarnya dan lapik kertas serap minyak. tuangkan adunan dan bakar selama 45minit atau hingga masak pada suhu 150 - 180darjah celcius
  • bila dah masak keluarkan dari oven dan telangkupkan kat atas redai kek...lebih kurang 5 minit...bagi mengelakkan kek kita kempis...


SELAMAT MENCUBE!!!

1 ulasan:

Related Posts with Thumbnails