Jumaat, 19 Jun 2009

Masak Lemak Ceko Ikan Cencaru..


Haaa,yg ni lauk aku hari ni..eeerrrrkkkk...alhamdulillah,terase2 lg cekonye ni kt tekak aku..hehe.ni kes terpengaruh gak lh ni(mudah sgt aku ni terpangaruh kn)Ari 2 aku merayau kermh mak cik aku kt Jln. Ciku..dekat2 ngan rmh aku gak.dtg time mkn tgh ari..memang nk dtg mkn pn..hehe.die pn kluarkn lauk yg memang die dh msk.die kate patutlh hari ni mcm nk msk bnyk.rupenye ade org nk numpang mkn..hehe.nasib akulh kn..langkah kanan..salah satu lauknye 2 lauk nilh.aku pn xsegan silu tanye mcmne nk msk lauk 2.setelah diajo,make,aku pn mencubelh sendiri..make hasilnye...nyam nyam..(samelh penutup cite ni mcm penutup cite sotong 2)hantam sajalh labu...
Bahan-bahannye
  • 3 ekor ikan cencaru
  • 1 biji kelapa (ambil santan pekat shj)
  • 1 biji bawang besar*
  • 3 biji bawang putih*
  • 1/2 inci kunyit hidup*
  • 1 inci ceko*
  • 1 biji lada merah*
  • 5 biji cili api* (bleh tambah kalo nk pedas)
  • garam & gule sebagai perase

Cara-caranye

  • Blend/tumbuk semua bahan yg bertanda * hingga lumat
  • masukkan santan kedalam periuk
  • masukkan ikan
  • masukkan bahan yg telah ditumbuk
  • masak ikan tersebut hingga mendidih
  • rasekan dgn garam & gule
  • Siap untuk dihidang..

SELAMAT MENCUBE!!!!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails