Isnin, 15 Jun 2009

Kek Coklat Moist...

Campur aduk punye tajuk..bolelh yg penting aku nk tayangkn kek coklat yg aku buat khas utk adik sepupu aku,ikhwan, yg menyambut hepi besdaynye yg ke 9 thn..dh lame janji nk bg kek utk besday die.so,bile dh tibe harinye,kenelh tunaikn janji...ye x?al-kisahnye,besday wan ni 14/6,ari ahad.so,aku pn watlh keknye mlm ahad..setelah siap smue bhn2 mengikut resepi dr rmh cikgu zana aku 2,aku pn nk pukullh gule & butter yg xberdose 2.dgn x semene2,mixer aku xnk pusing plak.puas aku godek2 mixer 2,die xnk pusing gak..akhirnye aku pukullh dgn wisk je..ha,ambik ko.berpoluh den mukulnye..mcm wat bahulu plak.lenguh gak nk tunggu kembang setaman adunan aku 2..demi janji,aku wat gak..dr petue yg k.tipah bg,kek aku x ni xnaik membukit lg,sukses,rate je permukaannye..tqvm kak..make...inilh hasil titik peluh aku..

Salah umur.patutnye 9 tahun...sori wan...

inilah die,my first coklat moist cake...syok 2 tgk org suke mkn hasil kerje keras aku..terharu..trime kasih kak ngah...kate wan..berbaloi rasenye...
meh layan resepi plak,mintak halal ye k.zana..
Bahan-bahan
  • 1 cawan tepung kek/tepung gandum*
  • 1 sudu teh serbuk penaik * (digaul dan diayak 3x)
  • 1 cawan gula halus
  • 2 biji telor gred A
  • 125 gm butter
  • 1 sudu teh esen vanila
  • 1/2 cawan serbuk koko *
  • 1/2 sudu teh nescafe *
  • 1/4 cawan gula halus *
  • 1/2 cawan air panas *
  • 1/4 cawan susu cair * (* disatukan menjadi pes coklat)

Untuk Chocolate Ganache:-

  • 100 gm coklat masakan
  • 50 ml UHT Whipping Cream (aku tukar ngan susu cair)
  • 1 sudu teh butter

Cara-Cara

  • Panaskan oven pada suhuu 175C. Lenser tin berukuran 5x8x3 in dengan butter dan alas dasarnya dengan kertas minyak. Ketepikan.
  • Pukul mentega dan gula halus hingga putih. Masukkan esen vanila dan telor satu persatu sambil terus memutar hingga adunan kembang dan gula hancur.
  • Perlahankan speed, maskkan tepung berselang seli dengan pes coklat hingga habis. Gaul rata dan sebati.
  • Tuangkan adunan tadi ke dalam tin. Bakar dalam oven selama 45 -50 minit. Sejukkan sebelum dihias dengan chocolate ganache..

Untuk Ganache:

  • SAtukan coklat dan Whipping Cream(susu cair) dalam mangkuk tahan panas, cairkan secara double-boiler. Bila semua larut, matikan api dan masukkan butter dan gaul rata. Biarkan suam dan tuang atas kek coklat tadi...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails