Rabu, 27 Mei 2009

Soto Versi Aku...

Pagi2 aku dh ngendap rmh si HaSue nu..geram je aku tengok Bakso die kn..meh sini aku nk tayang aku nye soto plak.hehe,jgn mare HaSue...soto aku ni simple je.gune ape2 yg ade je..slalu kalo aku wat soto memang mcm nilh rupenye..tapi,supnye kengkadang aku gune daging,kengkadang aku gune ayam..tengoklh selera nk yg mana satu..xni aku wat gune daging..kalo nk tau,menu ni gak aku wat mase aku g dating x ke 2 ngan kekasih hati aku dulu (suami tercinta akulh).mkn kt taman refleksi Shah Alam lg 2.saje amik ati.hehe.. menu ni aku wat utk mkn mlm tadi..jom tengok...


Sebelum kebanjiran...

Sekali air bah,sekali soto aku berubah..hehe

Nah amik ko,dgn sambal kicap aku lg..ngolap poluh ekau makan ha!!

Biasenye,aku gune ketupat segera je utk soto aku ni.mudah kan..dagingnye plak,aku rebus dulu sampai aku puas hati akan ketidak liatannye..hehe.mak aku ajo,kalo nk senang,rebus daging 2 dlm periuk nasi karen 2.rebus je mcm biase..aku tanye mak aku.knape kene rebus dlm periuk 2?aku ingatkn ade le petue ape2 ke.rupenye jwpannye ape korang tau...JIMAT SIKIT GAS KO 2 NGAH..hehe.btul gak kn..

nk tau aku wat sup mcmne..jom layan resepi mak aku..

bahan2 sup

  • 1/2 kg daging lembu
  • 1 1/2 biji bawang besar*
  • 5 biji bawang putih*
  • 1 1/2 inci halia*
  • serbuk @ biji lada putih (ikut suke)
  • 4 sekawan (kayu manis,bunge lawang,cengkih,buah pelaga)
  • 1 biji tomato (diblend)
  • garam & gule
  • air secukupnye
  • minyak utk menumis
  • daun sup & bawang goreng (utk hiasan)

Care2nye

  • rebus daging bersama air secukupnye (sampai empuk)
  • blend yg bertanda *,kemudian tumiskn 4 sekawan, bhn2 blend & serbuk lada putih hingga naik bau.
  • rasekan dgn garam & gule
  • bile bhn tumisan dh likat @ betul 2 masak,masukkan bhn 2 kedalam periuk rebusan daging
  • masukkan juga tomato yg dh diblend kedalam periuk 2.
  • masak hingga dh puas hati masaknye,maka bolehlh dihidangkan bersama ketupat segera yg dh direbus..

Cara menumis mcm ni dinamakan Tumis Darat..iye x?aku letak kn gak tauge & sawi yg aku celur skit ngan air panas.pas 2 simbah ngan sambal kicap..nyam nyam nyam...jom makannn!!!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails