Khamis, 28 Mei 2009

Roti Kismis putar alam...

Dah lame aku aim je kt rmh cikgu zana 2.roti ni namenye cinnamon raisin roll..kalo jd,itulh namenye.aku punye roti ni xbrape gebus sgt.2 yg jd roti kismis putar alam.putar je lebih..rase ok,tp xnaik sangat..lame gak aku tunggu die naik sampai tingkat 7 ke 8 ke..tp,tinggi sangat kot,xlarat nk panjat tinggi2.sampai tingkat 3 je,dh stop..hehe.ntahlh,cikgu zana,nk tanye skit,yis kering 2 mauripan ke?ke ade yis lain yg nana ni xtau..ape2 pn,sedap roti ni bile dicecah ngan air teh o panas..selesai gak.aku wat 1/2 adun je.dapatlh 6ketul..try & errorlh katekn..meh tengok rupenye...

tadaaa,inilh die rupe rotiku..kui kui kui...

kismis yg bertabur kt atas roti ni,abis dirembat oleh antu kismis..sape lg si Asma ku itu laaa...

Pas ni aku mesti kene try wat lg.tepung roti dh ade,nnt xpiet plak..bak kate suami tercinta aku.."bile nk wat roti ni,nnt tumbuh cendawan plak kt tepung 2"..xpe,bleh bisnes jual cendawan plak kn..hehe..nk resepi,aku cp kt sini je.minta halal ye cikgu zana...

Bahan2

  • 300g tepung roti
  • 50g butter
  • 1 biji telur
  • 50g gula halus
  • 100ml fresh milk/air (suhu badan)(ganti susu tepung 5 sb)
  • 8g dry yeast
  • 1 sudu kecil garam

Bahan2 Filling

  • 2-3 sudu kecil cinnamon powder (ikut suka )
  • 60g gula perang
  • 20g butter-suhu bilik

Cara buat roti:

  • Gaulkan butter dengan tepung sehingga jadi macam serbuk roti
  • Kemudian masukkan gula dan dry yeast. Kacau dengan sudu sehingga bergaul rata.
  • Masukkan pula garam, telur dan susu. Uli sehingga tak melekat ditangan atau sehingga licin.
  • Wrap dengan plastik/ kain lembab. Biarkan naik sehingga 1.5 kali ganda. Bila dah naik, buatkan bentuk bulat sekali lagi dan rehatkan selama 10 minit.
  • Bahagikan doh kepada 2 bahagian. Ambik 1 bahagian dan canaikan lebih kurang 20x25cm. Letakkan bahan-bahan filling.
  • Kemudian gulung. Bahagikan pula kepada 4 bahagian kecil( lebih kurang 4 cm panjang). Ulang untuk doh yang sebahagian lagi.
  • Lapikkan roti dengan muffin cup. Biar naik 1.5 kali ganda lagi. Bakar dengan suhu 180C selama 15 minit.

ok smue,have a nice try...

1 ulasan:

  1. owhh teringat zaman ibu ku rajin buat roti
    skrg tidak lagi lepas jari dia cedera time nguli tepung

    BalasPadam

Related Posts with Thumbnails