Rabu, 4 November 2009

Kek Coklat Kukus...

Resepi yg aku dpt mase bertandang raye rmh sepupu ST aku kt tmn.sceintek.kt pasir gudang gak 2.kek ni memang sedap.sebelum ni pernah gak wat,versi bakar.tapi yg ni first time buat versi kukus..(dh second time wat dh)..Di topping plak ngan style topping yg baru first time gak aku tau..gune serbuk koko je.senang,jimat kos.xyh gune coklat masakan 2..hehe..yg kelakonye,dh 2 kali aku wat,dh 2 kali gaklh kek aku ketawe terbahak2 dlm kukus 2..(loyang kecik,permukaannye kembang)..tapi,rasenye tetap mantop...buat yg kali ke-2 aku bawak g sek..masing2 minta resepi.tapi aku xtaulh sape yg nk buatnye..xkisahlh 2..yg penting aku seronok nk berkongsi ape yg aku tau ngan sape2 yg sudi..layan gambo plaklh ye..


Nilah rupe kek aku setelah dibuat sedikit pembedahan dipermukaannye..hehe

Yg ni plak rupenye setelah aku toppingkan ngan topping nye lh.aku tabur ngan coklat rice,make hilanglh rupenye yg sememeh tadi..hehe

Resepinye...

Bahan-bahannye:

  • 2 cawan tepung gandum
  • 2 cawan gula halus
  • 1 cawan serbuk koko
  • 1 sudu kecil baking powder
  • 2 sudu kecil soda bikarbonat
  • 1/2 cawan susu cair
  • 2 biji telur (pukul sedikit)
  • 1 cawan air mendidih
  • 1 cawan minyak masak

Cara-caranye :

  • ayak tepung,serbuk koko,baking powder & soda bikarbonat dlm bekas adunan.masukkan gula halus & gaul sebati
  • masukkan susu cair & telur yg dh dipukul ke dlm adunan & gaul hingga sebati
  • kemudian masukkan air mendidih & gaul lg.akhir sekali masukkan minyak.
  • masukkan ke dlm loyang dn masukkan dlm kukusan yg dh dipanaskan terlebih dulu selama 1 jam @ hingga masak.

Topping :

  • 1 cawan gula halus
  • 1/2 buku butter (125 gram)
  • 1/2 cawan susu cair
  • 1/2 cawan serbuk koko

masak semua bahan di atas dgn api kecil hingga semuanya sebati.biarkan sejuk sedikit,baru tuang atas kek ok..

SELAMAT MENCUBE...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails