Sabtu, 6 November 2010

Lamb Chop...

Salam hari Sabtu...menu terlewat..dh 2 hari lepas wat lamb chop ni..baru nilh sempat nk mengn3 knnye...ST aku semenjak 2 menjak ni suke nau mkn lamb chop..slalu g mkn kt food court Tesco..pas2 ade satu mlm 2 aku g mkn kt kedai betul punye wastern food..memang mabeles mknn kt kedai 2,tapi...regenye...walahweii..sesekali blehlh..so,sbgi alternatif utk melayan tekak kambing ST aku 2,die minta aku cube wat sendiri..jd aku pn carilh resepi kt MyResipi..Alhamdulillah aku bertemu ngn resepi yg memang mudah ni..maka,ptg 2,bersilatlh aku ngn kepingan2 daging kambing kt dapo..dan..hasilnye,xmengecewakan..memang sedap...inilh first time aku masak kambing tau...so,ini yg pertama & bukan yg terakhir...tunggulh bile nk kluar lg...hehehe

resepi asal ade wat mashed potato,mix vegi coslow,tapi..aku wat coslow sendiri je,grng hotdog &...ngaplh..ape lg...jom layan resepi..

Bahan-bahan

  • 500gm daging slice/2 keping daging
  • 2 sudu marjerin/butter
  • skit garam
  • BHN SOS BLACK PEPPER
  • 1/2 sudu black pepper
  • 1 sudu mentega
  • 1 kuib ayam
  • sebatang saderi-dicincang
  • sebiji bawang besar- dicincang
  • 2 cwn air (hana tmbh susu segar skit.. x nk pon tkpe)
  • 2 sudu tepung gandum
  • 2 sudu kicap 2 sudu sos tiram
  • garam skit
  • BHN SAMPINGAN
  • kentang goreng
  • coslow

  • Cara-cara
  1. Gaulkan daging ngan skit garam then goreng/grill la ngan marjerin/butter smpai masak. kalau ade sos steak leh la di sapukan atas daging tuh.. n balik2kan.
  2. Utk buat sos black pepper/gravy - masukkan air, bwg,btg saderi,..rebus hingga didih dan toskan.Campurkan air rebusan td dgn mentega,kiub ayam,kicap,sos tiram,black pepper,garam dan tepung yg dicampur dgn sedikit air utk memekatkan sos.masak hingga didih dan pekat.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails