Rabu, 10 November 2010

Kek Gula Hangus...

Salam hari Rabu...Kek yg menjadi kegemaran aku dr dulu..memang suke sgt2.tp,xprnh terase nk wat sndiri sbb igtkn susah nk buatnye..tapi,lps jumpe resepi ni kt rmh k.ummi,aku kuatkn semangat utk cube..rupenye xdelh susah mane pn..same je mcm wat kek lain..yg lainnye cume kek ni kene peram 3-4 jam,baru bleh bako..xperimen pertama aku sukses..make lepas ni...tungguuuuu!!!akan keluar lglh kek ni...hehehe

Proses pemeraman sedang berjalan...

Mmmm...tuuuu diaaaa!!!cun x kek aku..alhamdulillah,jd gak lubang2 angin 2..2lh tujuan kene peram kan...alhamdulillah..tambah satu lg koleksi kek aku..nk resepi?ok,aku CP kt bawah ni ye...

Bahan:-

· 1 cawan gula

· 1 cawan air panas

· 1 cawan tepung gandum

· 1 cawan susu pekat manis

· 2 camca teh soda bikarbonat

· 4 biji telor

· 2 camca besar mentega

Cara Membuat:-

1. Masak gula dengan api sederhana hingga hangus. Masukkan air panas dan kacau hingga cair. (hati-hati semasa memasukkan air, kena gula akan meletup2). Kemudian masukkan mentega, kacau dan sejukkan.

2. Pukul 4 biji telor sehingga kembang dan pekat. Masukkan susu pekat manis dan kacau sebati.

3. Kemudian ayak tepung dan soda bikarbonat. Masukkan sedikit demi sedikit ke dalam adunan telor tadi. Akhir sekali masukkan gula hangus tadi. Kacau rata. Tuang adunan dalam loyang 7"x7" dan perap adunan selama 3 - 4 jam. Panaskan ketuhar dengan suhu sederhana 160 - 180 C dan bakar selama 45 minit ke 1 jam. (*ummi bakar pada suhu 160 C selama 50 minit shj)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails