Ahad, 7 November 2010

Agar-agar Santan Gula Merah...

Agar2 santan gula merah ni hasil terjahan aku kerumah k.zana...slalu aku makan je kt mane2 yg hidangkn agar2 ni..bile dh jumpe resepinye & bahan2nye ade plak kt rmh,aku pn godak ajelh..xlh susah mane pun buatnye..sekejap aje dh siap...yg lg best,rupe2nye ST aku minat ngn agar2 ni,cume xpernah nk ckp ngn aku..bile aku dh tau ni,blehlh aku buat lg sbb dh ade yg suke mkn ye x?..oleh kerana bnyk permintaan,make aku pn mengabadikn resepinye kt sini utk rujukn aku & sape2 yg sudi mencubenye...minta izin CP resepi ye k.zana...memang mabeles & selamat mencube..

Bahan-bahan:
  • 10g serbuk agar-agar
  • 1/2 cawan gula merah
  • 1/4 cawan gula putih
  • 1150 ml air
  • 120ml air campur 1 paket santan Kara ( sy guna 100ml santan kotak cap ayam)
  • 1 biji telur dipukul dengan santan tadi
  • secubit garam
  • 1 helai daun pandan
Caranya:

  • Masak air dengan gula dan daun pandan (kalau guna gula merah cap bintang tak payah tapis)
  • bila gula sudah larut masukkan serbuk agar-agar dan kacau hingga semuanya larut
  • Kecilkan api
  • kemudian tuangkan campuran santan dengan telur, garam dan kacau terus hingga mendidih
  • Tuang kedalam acuan yang anda suka
  • Sejukkan baru di didinginkan dalam peti sejuk!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails