Rabu, 13 Mei 2009

Sambung lg...

Mari mari mari...kite sambung smule proses pembuatan kompang kite..dh lame tersadai,xsiap2 lg sebiji kompang.meh kite tengok ape lg yg kene buat yek...

ini adik aku..tolong ayah aku kt rmh..ha,lepas kompang yg dijemur 2 dh btul2 kering,keliling kompang itu dipaku dgn paku hitam kecil mcm yg tgh dibuat tu...
kemudian,kompang dikeluarkn dr rangkanye..
inilh rupe kompang yg dh keluar dr rangkanye...
lebihan kulit kambing yg tidak diperlukan,dipotong dgn pisau tajam..ayah aku yg tgh potong 2..baik2 ayah..
permukaan kompang dikikis lg bg memastikan tiada lg bulu kambing yg tertinggal.ia dikikis dgn menggunakan pisau khas..tajam tau pisaunye...
ini plak proses melicinkan permukaan kompang.ayah aku gosok gune kertas pasir (dulu ngan tangan je).skrg,die dh gune mesin yg ade kertas pasir..senang keje katenye..
inilah kompang yg dh sedia utk proses selanjutnye...dh nk siap dh ni...

kain merah dililit disekeliling kompang,kemudian dipaku dgn menggunakan paku semat.kerje perlu dilakukan berhati2.takut terketuk jari plak..mcm suami tercinta aku 2.baru first time wat,mcm dh xpert je..hehe

eh,nk wat ape lg yek lps ni?alamak aku terlupe nk amik gambo ayah tengah sapu varnis pd balo kompang laa..mcmne ni?xpela,nnt dh ade gambonye aku upload kt sini ok.tp,korang bayangkanjelh ye..

antara proses terakhir pembuatan kompang ialah menyapu varnis pd keliling balo kompang.ia utk mengilat & mencantikkan balo kompang itu..kompang yg dh siap...???tungguuuu...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails