Khamis, 7 Mei 2009

Proses selanjutnye

Hai smue,sori sbb xde n3 utk korang semalam.quite busy lh.tibe2 je mak aku minta tolong aku jahitkn tepi langsir die.40 keping tuuu...so,smue dh settle make hari ni aku nk mengn3 bahan utk proses pembuatan kompang ayah aku...sori lame korang tunggu nk tgk cite selanjutnye...jd,jom kite tengok...


Kayu leban yg 4 segi dipotong supaye menjadi bentuk bulat dgn menggunakan mesin Censo (betul ke x ejaan aku ni).

Kayu leban yg dh dibulatkan,
dilarik menggunakan mesin melarik kompang & besi anggit. melarik adalah proses membentuk
balo@kerangka kompang.



inilah die balo@kerangka kompang yg telah siap dilarik...


sekeping kayu leban boleh menghasilkan 3 balo@kerangka kompang mengikut saiz.haa,tgklh gmbr ni..bnyk kn yg dh siap..

balo@kerangka kompang yg telah siap dililit dibahagian bawahnye dgn tali bagi mengelakkannye pecah...lilit ayah,jgn x lilit...

ini pula proses memasang kulit kambing pd balo kompang.bulu pd kulit kambing perlu dibuang terlebih dahulu.kmudian,kulit itu direndam & diletakkan diatas besi tertentu seperti dlm gambar diatas...


pernah tengok aksi ni x?haa,nk tau ape yg ayah aku tgh buat 2?itulh proses menegangkn kulit kambing yg telah dipasang pd balo kompang (gmbr atas)..mcm2 gaye bleh dibuat mase proses ni dibuat tau..joget ayah,joget...ewaaaaah...


inilah hasil drpd proses2 diatas.ia perlu dijemur hingga betul2 kering & boleh menghasilkan bunyi yg merdu bile dipalu..


memang banyak yg perlu dibuat bg menghasilkn sebiji kompang.setakat yg dh aku n3kn ni,itu smue baru 50% prosesnye je tau...utk n3 proses selanjutnye..mcm biaselh.kene tungguuuu...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails