Rabu, 6 Mei 2009

Proses pertama

Salam mesra semue...haa,nk tau ape yg aku nk n3kn hari ni..jeng jeng jeng...inilh projek ayah aku.utk pengetahuan smue,ayah aku adalah salah sorang antara pengusaha kompang di Malaysia ni.usaha yg dijalankn turun temurun dr atok aku,diteruskn oleh ayah aku.so,aku rase bangga nk kongsi smue cite ni ngan korang..aku citekan dr gambar pertama hingga seterusnye ye...sblum 2,tgk gambar dulu....


1. paku hitam kecil, paku semat, kain merah, varnis..

2. stok kayu utk dibuat balo@kerangka kompang.biasenye ayah aku gune kayu merbau.tp oleh sbb dh susah nk cari,ayah aku gune kayu leban.

3. haa,yg ni paling penting,kalo xde,xjdlh kompang.nmpk x sape yg enterprem 2.hehe akulh..yg aku pegang 2,kulit kambing.sekping kulit 2,bleh dpt 3 @ 4 buah kompang.tp tgk saizlh..

4. yg ni namenye besi anggit (besi yg ditajamkan hujungnye).digunakan utk melarik balo kompang..

5. merangka saiz utk memotong kayu leban..

6. inilah mesin melarik kompang..sape pernah tengok,angkat tangan...

inilah antara proses permulaan @ keperluan utama utk membuat kompang...amacam pernah tengok x bende2 2? suami tercinta aku pn baru skrg tau care2 nk wat kompang..hehehe.nantikan kemunculan proses seterusnye dlm n3 aku selepas ni.utk kali ni,tgk2lh dulu gambar 2 ye.agak2 ade yg konpius 2,nnt bgtaulh ye..insyaallah,akan dijelaskn....so,c u...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails