Ahad, 26 Julai 2009

Ayam Masak Kari Kering Berterung..


Assalamualaikum...masak ape ari ni.?hari ahad,ramai yg cuti kn.mesti mcm2 juadah istimewa terhidang utk seisi famili.aku plak,ST aku keje ari ni..sebagai bekalan utk die,aku mskkn lauk yg simple but yummy utknye..resepi ni aku belajo ngan kawan kamceng aku satu ketika dulu.senang & ringkas..gambo 2 plak,ade prasan lain x?hehe..sblum ni kn akau ade cite yg hp N70 ST aku rosak..die dh jual hp tu.alhamdulillah,ST aku dh dpt menggantikan hp 2 ngan kamera digital yg baru..pas ni aku cite pasal kamera baru aku ye..skrg jom layan resepi aku ni..bagi sape2 yg nk try,jgnlh malu & segan ye..i x marah pun..
Bahan2nye..
  • 1/2 ekor ayam (potong kecil & goreng sedikit ngan minyak yg sedikit)
  • 2 biji bawang besar*
  • 5 biji bawang putih*
  • 1/2 inci halia*
  • 3-4 sudu besar serbuk kari
  • 1 sudu besar cili boh
  • 1 1/2 sudu besar sos cili
  • garam & gula
  • minyak utk menumis
  • terung,tomato atau ape2 sayur kesukaan..

Cara2nye

  • tumbuk @ blend yg bertanda *.kemudian tumiskan dlm kuali.
  • masukkan serbuk kari & cili boh,biarkan masak sedikit.
  • masukkan sos cili & kacau sebati,biarkan seketika & masukkan ayam yg telah digoreng sedikit 2.
  • agak2 ayam dh masak,masukkan terung & tomato.biarkan pecah minyak sedikit,kemudian siap
  • bolehlh dihidang ngan nasi panas..
  • Selamat menjamu Selera...

2 ulasan:

  1. waaa bagus2 dah ader camera baru.. pas ni leh tengok byk2222 lagi gmbr yer..

    ............

    che are bila nk story2 bab kejer baru tu.. tak sabar nunggu neh..

    BalasPadam
  2. Wah!!!dapat camera baru...pas ni mesti lebih bersemangat nak berblogger....

    nampak je dah sedap ayam kari kering dgn terung tuh...rasanya pasti lebih sedap...

    BalasPadam

Related Posts with Thumbnails