Jumaat, 29 Oktober 2010

Kek Lapis Asam Manis @ Hawfleks...

Menu pertama yg aku nk tayang utk come back ni..Lek lapis Asam Manis ni citenye,resepinye dh lame aku ambik dr rmh k.hana jepun tu..tapi dr sehari kesehari xbuat2..hawfleksnye 2 pn dh lame aku beli..tp,xgak buat2..jdnye,baru2 ni aku kuatkn semangat utk wat kek ni..senang sangat buatnye...bahan2nye pn senang je..yg maybe susah skit nk cari,si asam duit yg saisnye beso2 tu lh..aku jmp kt segamat ni..kt sini (p.gudang)xtaulh nk cari katne...xpe2..sape2 nk cube,resepinye aku bg kt bawah ye..mintak izinlh nk CP resepi ye...

nilh rupenye bile dh dipotong..memang sedap & senang aje watnye..kukus aje ye..hehehe

Bahan2nye

1 cwn biskut tawar (yg kecik2 tu)- dikisar halus
4 biji telur *
3/4 cwn butter *
3/4 cwn gule *
1 sk ovallete *
3 sb susu pekat *

Care2nye

1. Pukul yg bertanda * hingga gebu
2. masukkan biskut yg dh dikisar sedikit demi sedikit hingga habis
3. bahagikn adunan kpd 2 & letakkn warna kesukaan
4. panaskn kukusan & masukkn lapisan pertama dlm loyang,susunkn asam duit & kukus selama 5 minit & teruskn kelapisan seterusnye hingga habis (susun asam duit pd setiap lapisan)
5. utk lapisan terakhir,kukus lame sedikit dlm 15 ke 20 minit..
6. siap,sejukkn seketika,kluarkn dr loyang & siap...

SELAMAT MENCUBE...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails