Ahad, 25 November 2012

Murtabak Biskut...



Murtabak biskut ni aku dpt mase tgk tv. rancangan Singapura "SEDAP"..sape ntah name chef die 2..buatnye lebih kurang mcm wat roti lapis daging aka Lasagnia yg ade aku wat dulu tapinye die guna biskut & xde gune cheese..chef ni buat step by step..tp aku dgn suke hati menderhakai step die...hahaha...hasilnye, Alhamdulillah...nk resepi...resepinye aku main hantam saje tp lebih kurang mcm nilh ye... yuk layan...

Murtabak Biskut

Bahan-bahannye:

Biskut krim kraker (secukupnye)
Air secukupnye (utk rendam biskut)
250 gram daging cincang (aku gune 3 kping daging burger)
2 sudu besar serbuk kari
2 biji bwng besar *
2 biji lada merah*
2 biji lada hijau*
Daun sup & daun bawang *
5 biji telur
garam secukup rase

Cara-caranye:
1. Sediakan loyang yang dah disapu dgn minyak & dialas dgn kertas minyak
2. Cincang bahan2 yg bertanda *
2. gorengkan daging cincang dgn minyak yg sedikit sekadar separuh masak & ketepikan
3. masukkan semua bahan kecuali biskut & air ke dalam daging yg dh digoreng
4. Rendam biskut sekeping sekeping dalam air sekejap aje, toskan sekejap & susun dalam loyang sebagai lapisan pertama. 
5. masukkan campuran daging & ratakan di atas lapisan biskut & ulangi proses 4 & 5 smpi habis..
6. bakar murtabak pada suhu 200c selama 30 min @ smpi masak...siap...

cubele ye...Try n error..



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails